lördag 7 februari 2015

Mommy Brain

Har ni hört talas om Mommy Brain eller Pregnancy Brain? När man är gravid då kallas det Pregnancy Brain och efteråt blir det istället Mommy Brain. Jag har haft båda och har fortfarande Mommy Brain. Om det inte är det kan jag inget annat säga än att jag är på väg att bli galen, så jag väljer att tro på att det existerar. Jag har pratat med mina kompisar också som många har upplevt det till olika grader. 

Det sägs att man kan glömma saker och inte vara lika skärpt eller ha svårt att koncentrera sig osv. Det kanske inte är så konstigt då man har ett överflöd av hormoner i kroppen och man har svårt att sova - både under graviditeten men speciellt efter barnet kommer. Och med att bli mamma så tillkommer så himla mycket saker. Man får tänka på så mycket. Bara att ta sig ut ur huset och inte glömma något är en enorm bedrift. Alla dessa sömnlösa nätter borde ju göra vem som helst konstig.

Jag har upplevt att jag har väldigt mycket sämre kom-ihågs-förmåga. Ibland kan det vara hemskt gravt då jag glömmer saker från stund till stund. Jag kan glömma min mans namn och kalla honom vid något annat namn. Jag menar hallå eller! Häromkvällen hade jag några kompisar över för happy hour och jag höll på att förväxla deras namn hela tiden. Inte bara en gång utan hela kvällen. De hade förståelse som tur var ;). 

Jag har alltid sett mig själv som en bra lyssnare som kommer ihåg vad folk berättar för mig men även detta har försämrats något extremt. Jag kommer ihåg en incident när jag jobbade då en jobbarkompis berättade en lång historia för mig om hur hon förra sommaren hade varit i Europa och spenderat en massa tid i Italien. Hon pratade säkert om detta i minst 20 minuter. Nästa dag när vi pratade så drog hon upp Italien igen och jag sa "You've been to Italy!" Alltså så pinsamt.

Nyligen så hände en liknande grej då en tjejkompis för bara några månader sedan förlovade sig. Hon berättade hela historien för mig och några andra kompisar om hur han hade friat. Ett par veckor senare var alla hos oss på middag och även några andra som inte hört historien. Vi alla satt och pratade och jag kunde inte för mitt liv komma ihåg hur de förlovade sig, men jag visste att chansen fanns att jag hade hört det förut. Jag tog i alla fall risken och frågade igen. Alla bara "Linda" och hon som förlovat sig sa till mig " You have a really bad memory." Jag hade tack och lov berättat för henne om mitt minne som försämrats den senaste tiden men det är ändå väldigt pinsamt. Folk tror ju inte att man lyssnar. 

Det kanske är så att hjärnan väljer det som är viktigast att hålla fast vid vid olika tidpunkter. För jag glömmer ju inte mina barn ;) och jag kommer ihåg det vi behöver här hemma som mat, välling, blöjor osv (oftast i alla fall ;)).

Är det någon som har upplevt detsamma? Blir man någonsin återställd?





2 kommentarer:

  1. Hej Linda, kommer du ihåg mig Koorin du vet Saltskällan(saltlake) :)
    Jag förstår dig. Har också känt av det. Inte på samma nivå men.
    Ditt år 2014 hade ju varit tufft skrev du + att få ett barn till. Hjärnan e kanske i chock :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihihi... hur kan jag glömma Kaaaariiiiin. Saltlake!!!
      Skönt att höra att du också har känt av det. Mycket möjligt att jag är på väg ur kurs totalt :). Skulle inte förvåna mig. Kramis

      Radera